Unified Communicationمجموعه ای از فناوريها است که کاربران و تجهیزات ارتباطی را در یک زمینه و تجربه مشترک، مكانيزه و يكپارچه مي سازد و با کاستن از زمان تاخیر، مدیریت جریانات و حذف کردن وابستگی به تجهیزات و رسانه ها، فرایندهای تجاری را بهینه می‌سازد و ارتباطات انسانی را ارتقا می‌دهد. ارتباطات يكپارچه ائتلافی است بین سرویس های ارتباطی بدون تاخیر Real-Time با سرویس‌های ارتباطی با تاخیر non Real-Time UCبه یکپارچه سازی سرویس های ارتباطی بلادرنگ اطلاق می‌شودکه به عنوان مثال می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

_ ارتباط تلفنی نسل سنتی همچنین ارتباط تلفنی مبتنی بر آی پی  IP Telephony و نیز ارتباط سيار Mobility
_ ارتباط و کنفرانس ویدئویی  Video Telephony و Video Conference
_ مركز تماس مشتریان (Contact Center)
_ کنفرانس صوتي/تصويري/تحت وب،
_ کنترل تماس Call Control و تشخیص صدا (Speech Recognition)
_ اطلاعات حضوری Presence) و پیام رسانی آنی Instant Messaging or CHAT)
_ ارتباط حضور نزدیک و میز گردهای تجاری(Telepresence)

امروزه شرکت های بسیاری در این صنعت پیشتاز بوده که از جمله آنها می‌توان به شرکت های نظیر Microsoft – Skype ،Cisco، Avaya، Mitel، NEC،IBM  اشاره کرد که هر کدام نسبت به دیگری دارای نقاط ضعف و قوت مختص به خود می‌باشند. البته سرویسهای نوظهور آنلاین و Cloud Baseمانند Bitrix را نیز می‌توان نمونه های تمام عیار قلمداد کرد.

سرویس های UC افق توسعه زیادی پیش رو دارند، بعدی نیست، که پلتفرم های جامعی با سرویس های متنوع که ما را از نصب و راه اندازی سرویس های مختلف بی نیاز کنند، ایجاد و راه اندازی گردد. اگر چه UC به راهکاری جامع ارتباطی اشاره دارد، اما بد نیست راجع به برخی از سوپر پروژهای شرکت مایکروسافت هم نگاهی بیندازیم، تا دید بهتری از یک ساختار متمرکز گردش اطلاعات سازمانی بدست بیاوریم.

مایکروسافت در کنار Microsoft System Center جهت  مدیریت و کنترل زیر ساخت های رایانه ای و سرویس های خود ، سه محصول قدرتمند دیگر را جهت integration  سرویس های سازمانی ارائه داده است که عبارتند از:

شرکت مایکروسافت از سال 2007 با ارائه محصولی بی نظیر با نام Microsoft Office Communicator 2007 را به منظور برقراری ارتباطات درون سازمانی عرضه کرده است و در پی آن با توجه به گستردگی نیاز های سازمانی در بحث ارتباطات به تدریج شرکت مایکروسافت این نرم افزار را بهبود بخشید و در سال 2010 با ارائه نسخه جدید این نرم افزار به نام Microsoft Lync 2010 انقلابی در این عرصه بوجود آورد. برخی از امکانات این نرم افزار عبارت اند از:

Activity Feed
Audio Conferencing
Video Conferencing
Dial-In Conferencing
Desktop Sharing
Application Sharing
Mobility
Group Chat

سرویس Microsoft SharePoint به عنوان یک سیستم جامع سازمانی معرفی گردیده که می تواند پاسخگوی نیاز های یک سازمان در کلیه بخش ها مانند دبیرخانه، اتوماسیون، سیستم ارزیابی عملکرد سازمانی، سیستم محاسبه حقوق و دستمزد، باشد.

شرکت Microsoft این امکان را در اختیار کاربران قرار داده است که سیستم های مختلف را مناسب با شرکت ها و سازمان های خود تغییر داده و در دسترس پرسنل قرار دهد. این سیستم گاهی با بکار گیری دانش برنامه نویسی افراد و گاهی با تغییرات جزئی در داخل SharePoint قابل پیاده سازی می‌باشد.

Exchange Server یکی از محصولات محبوب و معروف مایکروسافت است که در شبکه های بزرگ و کوچک استفاده می‌شود، و اولین نسخه آن در سال 1993 در دسترس عموم قرار گرفت. کاربرد اصلی این محصول در اصل استفاده به عنوان یک ایمیل سرور یا همان پست الکترونیک است، سرويس پست الكترونيك يا سرويس دهنده ايميل در واقع يك نرم افزار كاربردي است كه ايميل ها را از سرويس گيرنده هاي ايميل و سرورهاي پست الكترونيك ديگر دريافت كرده و بعد آنها را به دست گيرندگان مي رساند. این سرور پست الكترونيك معمولا شامل فضاي ذخيره سازي پيام ها، مجموعه اي از قوانين قابل تعريف، ليستي از كاربران و مجموعه اي از ماژول هاي ارتباطي مي‌باشد. لازم به ذکر است که جدیدترین نسخه این محصول، نسخه Microsoft Exchange 2013 می باشد.

از قابلیت های این محصول قدرتمند می توان به موارد زیر اشاره نمود :

Unified Messaging
Exchange Active-sync
Outlook Web Access
Meeting Planner
Voice Mail Integration
Personal Archive
Data loss prevention