با رشد فناوری تجهیزات الکترونیک و سیار (portable) و رشد سریع سامانه ها و سیستم های همراه و امکان دسترسی به سیستم ها، نرم افزار ها و اتوماسیون ها از طریق موبایل ها و تبلت ها بدون شک مرهون رشد و توسعه شبکه های ارتباطی بی‌سیم می‏‌باشند، تکنولوژی ارتباط بی‌سیم 802.11 با رشد متناسب و همراهی شرکت های تولید کننده سخت افزارهای مرزهای سرعت و محدودیت را در نور  دیدند و امروز به جرات می‌توان گفت شبکه های بدون سیم (Wireless) را می‌توان انتخابی شایسته در لایه دسترسی (Access) شبکه معرفی نمود.

امروز با ورورد تجهیزات خانواده AC سرعت (پهنای باند) شبکه های بی‌سیم تا مرز 1300 Mbps رسیده اند و تجهیزات تولید شده با استفاده از تکنولوژی Super Wi-Fi  به ظرفیت اسمی تا  3.2 Gbps رسیده اند و شرایط مناسبی را جهت ورود تجهیزات متععدی در حوزه های مسکونی و مصارف خانگی، کاربردهای تجاری و اداری و راهکارهای سازمانی و صنعتی فراهم آورده است .دانش کافی و مناسب از تکنولوژی بی‌سیم، درک متناسب از نیاز ها و درخواست های کافرما و مشتری و تجربه در اجرای شبکه های بی‌سیم در محیط ها متفاوت فاکتور های اساسی در ایجاد و راه اندازی چتر پوشش بی‌سیم می‌باشد.

 

 

اریبا با بهرمندی از سالها تجربه و با اجرای بیش از 100 هزار متر پوشش تجاری بی‌سیم در کشور دراماکن اداری و سازمانی و اقامتی و هتل ها در اجرای پوشش های تجاری و پهن باند بی‌سیم و کارنامه موفق در حوزه ایجاد شبکه های متراکم بی سیم؛ همراه شما در انتخاب مناسب و هوشمندانه تجهیزات و راهکارها فنی می‌باشد.

امروزه اتصال به اینترنت سریع و قابل اعتماد برای افزایش بهره‌وری به نیاز تبدیل شده است. این امر خصوصاً در بخش هایی که شرکت ها با تعداد پرسنل بالا استفاده می‌کنند، بازدیدکنندگانی از محل خود دارند، تجهیزات سیار جهت ثبت اطلاعات بهنگام دارند، قصد ارائه بخشی از خدمات خودر را جهت مهمان و یا مراجعین بر روی شبکه و اتوماسیون سازمان دارند و یا از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در سیستم های خود استفاده می‌کنند ، صادق است.

این نیاز منجر به ظهور راه حل های Wi-Fi سازمانی شده است. این ها شبکه های پیشرفته ای هستند که از طراحی استراتژیک، نقاط دسترسی بیشتر و تجهیزات بهتر برای ایجاد اتصال وب قابل اعتماد برای کاربران تجاری استفاده می‌کنند.

Enterprise Wi-Fi در مقایسه با شبکه های مصرف کننده از روش ها و پروتکل های مدیریت متفاوتی استفاده می‌کند. تجهیزات می‌توانند بار ترافیک داده بزرگتر را تحت پوشش قرار دهند بدون اینکه دچاراختلال ارتباطی و تداخل فرکانسی گردند.

 

اگر در تجارت خوداز اتصال WiFi ضعیف رنج می‌برید، کاهش سرعت اتصال به شبکه و دسترسی به منابع سازمانی و تجاری و یا سرو یس های ارائه شده شما بصورت عمده ای باعث کاهش بهره وری می‌شود و همچنین باعث ایجاد هزینه های غیر محسوس در تیم، شرکت و یا سازمان و یا بازتاب منفی در در نگاه مخاطبین شما شما خواهد شد. سازمان و یا تجارت شما به یک WiFi رعد و برق سریع احتیاج دارد که بتواند اتصال نامحدودی را فراهم کند و فضای شما را بصورت یکنواخت مورد پوشش قرار دهد، و مهم باشد که شما در کجا به برای چه کاری نباز به اتصال شبکه پیدا می‌کنید.

98%
از مشاغل کوچک از فناوری بی سیم به عنوان بخشی از کارهای روزمره استفاده می کنند.
67%
دو سوم صاحبان مشاغل می گویند بدون راه حل های بی سیم ``نمی توانند زنده بمانند``
85%
برای انجام تجارت به از تجهیزات سیار و تلفن های هشومنداعتماد می کنند.
69%
به طور مرتب از تجهیزات سیار و تلفن های هشومند استفاده می کنند.
شبکه خانگی و آماتور در مقابل Enterprise Wi-Fi

با توجه به اینکه 71 درصد از کل ارتباطات تلفن همراه از طریق اتصالات Wi-Fi انجام می‌شود و 70 درصد از مصرف کنندگان با دستگاه های Wi-Fi در کیف یا جیب خود راه می‌روند، شرکت ها باید تقاضای اتصال در فروشگاه ها و سایر مکان های عمومی را در نظر بگیرند.

WI-FI مصرف کننده

  • نقطه دسترسی تنها
  • رمز ورود یا کلید امنیتی با چند کاربر به اشتراک گذاشته شده است
  • هرکسی که رمز عبور داشته باشد می تواند متصل شود
  • کنترل دسترسی غیررسمی
  • دسترسی دیکته شده توسط تنظیمات برگزیده کاربران
ENTERPRISE WI-FI
  • در یک طراحی حرفه ای برای استفاده از Wi-Fi با تراکم بالا و  به چندین نقطه دسترسی نیاز دارد.
  • مقیاس پذیر شبکه برای پاسخگویی به تقاضای احتمالی بیشتر
  • تحمل افزایش بار شبکه برای دسترسی بیشتر کلایت ها و انجام عملیات با بار پردازش بیشتر بصورت همزمان
  • طراحی و تولید تجهیزات با ماندگاری بیشتر از تجهیزات خانگی در شرایط محیط های صنعتی و تجاری
  • طراحی تجهیزات برای کار در تمام روز و برای پشتیبانی از عملیات
  • شرایط مناسب جهت دسترسی به شبکه
  • امکان کنترل سیستم و مدیریت کاربران، کیفیت شبکه و کنترل های امنیتی کاربران شبکه ازمرکز مدیریت واحد
  • پشتیبانی فنی قابل اطمینان برای رفع سریع مشکلات

حداقل استاندارد های مورد نیاز برای پوشش بی‌سیم هتل

Regulatory یا سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیوی در هر کشور شرایط خاصی بر استفاده از این تجهیزات بی‌سیم مقرر می‌دارد. از آنجایی که مهمان مجموعه های بزرگ از همه کشور ها می‌باشند، می‌بایست طراحی شبکه به گونه ای صورت گیرد که ضمن تایید سازمان تنظیم مقررات رادیویی صرفاً مختص ایران نبوده و تمام مهمانان با هر تجهیزاتی که مربوط به هر نقطه از دنیا می‌باشد بتواند در این هتل از امکانات Wireless به نحوه مطلوب استفاده نمایند.

یکی ار موارد حائز اهمیت در طراحی شبکه بیسیم که قالبا تمام شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به آن توجه ندارند نقشه فرکانسی می‌باشد. با توجه به محدودیت کانال های فرکانس 2.4GHz به 3 عدد در پهنای باند 20MHz می‌بایست علاوه بر جایگذاری مناسب AP ها در طبقات نقشه کامل فرکانسی آن نیز تهیه گردد. در صورت عدم توجه به پوشش فرکانسی تداخل فرکانس باعث افزایش نویز شده و کیفیت(Client Connection Quality (CCQ کاهش می‌یابد.

 

 

 

 

 

یکی از معتبرترین سازمان های نظارتی در دنیا در حوزه نظارت بر تجهیزات ارتباطات بی سیم Federal Communication Commissionمی‌باشد که زیر نظر مستقیم دولت ایالات متحده آمریکا در بالاترین سطح حاکمیتی کار می‌‍کند و متولی تنظیم مقررات مربوط به تولید و عرضه تجهیزات ارتباطات رادیویی در 50 ایالت کشور آمریکا است. مدیریت کلان این رگولاتوری توسط 5 نفر انجام می‌گیرد که همه آن ها به صورت مستقیم توسط رئیس جمهور برای مدت 5 سال انتخاب می‌گردند به همین دلیل نمی‌توان به این نهاد هیچ گونه اتهامی در ارتباط با وابستگی آن به یک شرکت خصوصی و یا نادیده گرفتن نکات مربوط به سلامت عموم مردم را وارد نمود. اعتبار علمی این نهاد در سطحی است که قوانین آن به عنوان شاخص و ملاک بسیاری از بررسی های آکادمیک در حوزه بررسی سلامت تجهیزات ارتباطی در حال حاضر در دنیا قرار می‌گیرد.

تجهیزات مربوط به پیاده سازی شبکه های Wi-Fi یکی از گروه های تجهیزات ارتباطی بی‌سیم هستند که FCC در ارتباط با آن ها قوانین لازم را بر مبنای بررسی های علمی لازم وضع نموده است. از آنجایی که تجهیزات سیسکو در گروه تجهیزات Wi-Fi با قابلیت کار در بازه های فرکانسی 2400 – 2483 MHz و 5725 – 5850 MHz با مودولاسیون دیجیتال قرار می‌گیرند ما باید قوانین مربوط به این گروه از تجهیزات را بررسی نماییم.

کتاب بخش 47 قوانین FCC در بند 15، ماده 247، ردیف 3 اشاره مستقیم به قوانین مربوط به تجهیزات Wi-Fi فوق الذکر دارد. در تصویر زیر این قانون که در ادامه آمده است ملاحظه می‌شود که سطح توان خروجی مجاز برای تجهیزات Wi-Fi در بازه های فرکانسی2400 – 2483 MHz و 5725 – 5850 MHz با مودولاسیون دیجیتال که سلامت کاربران و افرادی که مجاورت این تجهیزات قرار می‌گیرند را تضمین می‌نماید، کمتر از 1 وات اعلام گردیده است.

یکی از مهمترین نکاتی که در طراحی پوشش شبکه Wi-Fi علاوه بر پوشش فرکانسی مناسب می‌بایست مورد نظر قرار گیرد، تعداد کاربرانی است که بصورت همزمان قادر به اتصال به یک AP می‌باشند. از آنجایی که محیط هایی مثل رستوران، سالن همایش و کنفرانس، سالن های برگزاری مراسم های ویژه با سایر محیط های موجود در یک هتل متفاوت است، به گونه ای که در یک بازه زمانی امکان وجود تعداد زیادی کاربر بصورت یکجا وجود دارد، لذا در طراحی باید به گونه ای برای این مشکل راه حلی اندیشید، اولین راه حل استفاده از AP هایی می‌باشد که تعداد رادیو های موجود در آن زیاد باشد، دومین راه حل استفاده از تعداد زیاد AP ها با توان پایی می‌باشد، با توجه به تجربه چندین ساله در طراحی شبکه استفاده از روش دوم کاملاً پاسخ گوی نیاز می‌باشد، از آنجایی کاربران می‌توانند در صورت عدم اتصال به یک AP به AP مجاور متصل شوند.

WDSیا Wireless Distribution System (سیستم توزیع بیسیم) سیستمی است که دستگاه های بیسیم (اکسس پوینتها، مودم های وایرلس و روترهای وایرلس) در استاندارد 802.11 را قادر به برقرای ارتباط داخلی می‌کند.

این مکانیزیم به شبکه های بیسیم اجازه می‌دهد تا محیط تحت پوشش خود را با استفاده از یک یا چند اکسس پوینت دیگر، بدون نیاز به لینک سیمی بین آنها، گسترش دهند. رادیو هایی که توان استفاده از دو رادیو 2.4GHz و 5GHz دارد در ارائه WDS موفق تر می‌باشند، از آنجایی که Backhull بر روی فرکانس 5GHz راه اندازی شده و بر روی فرکانس 2.4GHz ارائه سرویس به کاربران می‌دهد، هرچند که با وجود تکنولوژی های جدید که از پروتکل 802.11ac با استفاه از تعداد زیاد رادیو و پهنای باند حداقل 1.7GHz می‌توان در هر دو فرکانس به کاربران سرویس ارائه داد.

یکی از دغدغه های اصلی مدیران IT در هتل ها افزایش امنیت برای کاربران و شبکه خود می‌باشد، در یک مجوعه هتل قالباً با سه دسته از تجهیزات روبرو هستیم، دستگاهای بی‌سیم 1. مهمانان 2. کارکنان برای امور اجرایی هتل 3. شخصی کارکنان هتل. با توجه به اولیت اصلی سرویس دهی در مجموعه هتل به دستگاه های بی‌سیم مهمانان و سپس به تجهیزات بیسیم هتل می‌بایست تفکیک دسترسی صورت گیرد. این تفکیک دسترسی به ما این قدرت را می‌دهد که علاوه به افزایش امنیت به اولیت سرویس دهی اهمیت بیشتری داده شود. لذا با استفاده از Multi SSID و VLANing  می‌توانیم به امنیت هرچه بیشتر شبکه خود کمک نماییم.

 

:Security
 802.11i, Wi-Fi Protected Access 2 (WPA2), WPA
802.1X
(Advanced Encryption Standard (AES), Temporal Key Integrity Protocol (TKIP
: Extensible Authentication Protocol (EAP) types
EAP-Transport Layer Security (TLS)
EAP-Tunneled TLS (TTLS) or Microsoft Challenge Handshake Authentication Protocol        Version2 (MSCHAPv2
Protected EAP (PEAP) v0 or EAP-MSCHAPv2
(EAP-Flexible Authentication via Secure Tunneling (FAST
(PEAP v1 or EAP-Generic Token Card (GTC
(EAP-Subscriber Identity Module (SIM
تجهیزات پیشنهادی

شبکه های WiFi یکی از شاخص ترین لایه ها ی دسترسی در شبکه های بزرگ محسوب می‌شوند، با نرم افزار ها و سخت افزارهای هوشمند و تجهیزات رادویی سیسکو شما هم می‌توانید توانمند باشید.

این امکانات برای شما یک شبکه سریع، مطمئن و پایدار را فراهم می‌کند، انبوهی از ویژگی ها جهت توسعه و بازدهی فرکانسی و کارآمدی در یک تجهیز و یک تجربه غیر قابل تکرار سیسکو از اخرین تکنولوژی دنیای بی‌سیم مانند تکنولوژی wave 2 بر یشتر پروتکل 802.11 AC  پشتیبانی می‌کند، و امکان پشتیبانی از شبکه های توسعه پذیر، پهناهی باند بیشتر و سریع تر و کنترل آن را فراهم می‌کند.

سخت افزار ها و نرم افزار های سیسکو بصورت ویژه ای برای پوشش محیط های بسیار پر حجم و پیجیده که امروزه توسط برنامه های کاربردی متنوعی از تجهیزات همراه درخواست می‌گردد و حجم انبوهی از کاربردان در حال رشد و تجهیزات ثابت و سیاری که نیاز به ارتباط دارند پشتیبانی می‌کند .

اکسس پوینت های سیسکو امکان جابجایی و رومینگ را فراهم می‌کنند،  موقعیت کاربران را تحلیل و اعلام می‌کنند، سیسکو راه حل های صنعتی خاص را به شما پیشنهاد می‌کند و ابزار های لازم را برای ایجاد یک شبکه عالی و امن در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

  • پهنای باند بالا جهت انتقال از لایه Access به لایه Core شبکه
  • راه کارهای جایگزین برای اتفاقات غیر مترقبه برای حفط ارتباط و افزایش بهره‌وری
  • امکان اولویت گذاری ترافیک برنامه ها برای دسترسی به پهنای باند شبکه
  • تقویت و استحکام ارتباط برای محیط های Outdoor برای اتصال به شبکه
  • مدیریت متمرکز شبکه کابلی و بی‌سیم
  • برنامه هایی برای مدیریت تجهیزات سیار و آمایش موقعیت مکانی و تحلیل ترافیک شبکه

به هر شکل شما برای پوشش بی‌سیم در یک محیط ابتدایی، یا بسیار بزرگ و یا حساس، و یا برای پشتیبانی از صدها نقطه و در اختیار داشتن بهترین بازدهی و یا یک یرمایه گذاری بزرگ برای پوشش محیطی نیاز به یک پیشنهاد از جنس سیکو دارید.

درباره سرویس های ارتباطی اریبا:

سرویس های ارتباطی اریبا مجموعه ای از مهندسین ارشد رشته کامپیوتر با گرایش های نرم افزار و امنیت تشکیل گریده است. تیم کارشناسان شرکت در حوزه های تخصصی Cisco(R&S,Security,VoIP,Wireless), Microsoft  و ارتباطات زیر ساخت شبکه های ارتباطی این شرکت را قادر به اجرای پروژه های بزرگ، در زمینه توسعه پوشش های شبکه بی‌سیم، بهبود زیرساخت و افزایش امنیت در شبکه نموده است. بیشترین پوشش شبکه بی‌سیم با بیش از 100.000 متر مربع در شرق کشور قسمتی از رزومه این شرکت به عنوان اولین متخصص در حوزه شبکه های بی‌سیم می‌باشد.

با توجه به گسترس شبکه های بی‌سیم و منسوخ شدن پروتکل های قدیمی و با توجه به نیاز بازار موجود، این شرکت تمرکز خود را بر روی بهترین برند تجهیزات بیسیم در دنیا قرارداده و به بررسی و توسعه شبکه های بیسیم Cisco به عنوان اولین مجموعه تخصصی در ایران می‌پردازد.