تصور شبکه‌ای کامپیوتری بدون حضور مایکروسافت در آن کمی مشکل است! وابستگی کسب و کار سازمان ها، صنایع و همه سرویس های تجاری به شبکه های کامپیوتری باعث شده است تا مدیران it از پلت فرم های شفاف، قابل توسعه و استاندارد استفاده کنند تا زمینه نصب و راه اندازی سرویس ها یمتنوع شکبه را برای طیف وسیعی از سامانه ها فراهم کنند.

طبیعتا شیوع و فروانی استفاده از سیستم عامل شرکت Mikcrosoft به عنوان سیستم غالب اکثر کرابران و محیط رشد اکثر برنامه های کاربردی  در محیط این سیستم عامل باعث گردیده راهکاری های سرویس دهنده ای سازمانی (Server)نیز با این شرکت توسعه فراونی پیدا کنند همچنین مدیریت استراتژیک و متمرکز سرویس ها نیازمند استفاده از پلت فرمی با قابلیت توسعه و پشتیبانی، انعطاف و تطبیق پذیری و محبوبیت کافی می‌باشد تا پاسخگوی نیازهای سازمانی و اداری در ابعاد بسیار بزرگ، متوسط و حتی کوچک باشد. پاسخ به این همه پیچیدگی بسیار  ساده، کوتاه و در عین حال بسیار عمیق و قدرتمند یک نام پر آوازه است.

Microsoft  service

مایکروسافت با نگاهی به همه ایعاد شبکه های رایانه سرویس های متنوعی را برای همه سطوح ارائه نموده است. شاید بتوان نگاه سرویس های مایکروسافت را در دو حوزه کوچک، متوسط و بزرگ بتوان تقسیم نمود. سرویس های مایکروسافت جهت ساختار های بزگ سازمانی شرکت مایکروسافت جهت ایجاد پویائی در بسترهای IT اقدام به ارائه محصولات خانواده System Center نموده است. این شرکت نسخه  System Center 2016  را جهت مدیریت Datacenter ها با توجه به مفاهیم Private Cloud و Public Cloud ارائه نموده است که این خانواده از محصولات شرکت مایکروسافت ضمن ارائه سرویس هائی در راستای مدیریت متمرکز سرویس ها و سیستم ها، با ایجاد توانائی جمع آوری و ثبت دانش در خصوص زیر ساخت، سیاست ها و تجربه ها، منافعی مهم برای سازمان ها، شرکت ها  و موسسات ایجاد می‌نماید که می‌توان به منافعی همچون ارائه سرویس به موقع و مناسب به مشتریان، افزایش سطح رضایت مشتری‌، کاهش هزینه های جاری سازمان و اطمینان از بازگشت هزینه های انجام شده را برشمرد.

اجزا Microsoft System Center

Microsoft System Center Configuration Manager یا به اصطلاح SCCM نمونه بروز شده محصول قبلی مایکروسافت در سال 2003 بوده که با نام Systems Management Server یا SMS شناخته میشده است و مهمترین وظایف آن مدیریت تنظیمات ، مدیریت منابع سخت افزاری و نرم افزاری و توزیع بسته های امنیتی به روی کلاینت ها ( Patch Deployment) می‌باشد.

Microsoft System Center Virtual Machine Manager یا به اصطلاح SCVMM همانطور که از اسمشی پیداست برای مدیریت ماشین های مجازی و مجازی سازی دیتا سنتر ها استفاده می‌شود.

Microsoft System Center Data Protection Manager یا به اصطلاح SCDPM نمونه کاملی از یک نرم افزار تهیه نسخه پشتیبان از سیستم ها ( Backup) و بازگردانی اطلاعات در مواقع بروز حادثه ( Disaster Recovery) برای محصولات مایکروسافت است. دوستانی که با نرم افزارهایی مثل Acronis و Symantec Backup Exec کار کردند بهتر میدونن که این یک نمونه از همینگونه نرم افزار هاست.

Microsoft System Center Operations Manager یا به اصطلاح SCOM نرم افزار بسیار قدرتمند برای پایش یا مانیتورینگ و گزارش گیری از عملکرد سرویس های و برنامه های کابردی تحت سیستم عامل مایکروسافت است.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

سرویس های مایکروسافت جهت ساختار های کوچک و متوسط

معمولا برای ورود به حوزه خدماتو سرویس های مایکروسافت در هر سطحی ‌می‌بایست با سیستم عامل این شرکت آغاز کنید، برای استفاده از سرویس های سازمانی نیاز به استفاده از سرویس های ویندوز سرور این شرکت داریم که دون اغراق رهبر جهانی بازار خود می‌باشد.

شرکت مایکروسافت سال‌هاست که به ارائه این نسخه از سیستم عامل‌های خود که ویژه نصب بر روی سرور و به کارگیری در شبکه‌های کامپیوتری است اقدام نموده. سرویس‌های مایکروسافت سرویس های متنوعی مدیریتی را در اختیار مدیر شبکه قرار می‌دهد، در واقع میتوان گفت سرویسهای بسیاری در شبکه های رایانه ای مرهون استفاده از سرویس های تحت شبکه مایکروسافت و سیستم هامل ویینتدوز این شرکت می باشد که در واقع جایگزینی برای آن قابل تصور نیست.

برخی از سرویس های برای حوزه کاربردهای پایه شبکه

راهکارهای مدیریت فایل و اسناد و مدارک از طریق NTFS Permissions

مدیریت ورودی و خروجی کامپیوترها از طریق Mass Storage, USB, Flash, CD/DVD

استقرار سامانه اتوماتیک نصب سیستم عامل و نرم افزارهای با تنظیمات خاص مشتری با سرویس WDS

بهبود وضعیت سیستم عاملها از طریق راه‌اندازی و بروزبرسانی Windows Update

مانیتورینگ وضعیت سخت‌افزارها از طریق نرم‌افزار Everest Corporate Edition

Active Directory, DNS, DHCP, NAT,FTP , PROXY, IIS, RAS, SecurityDomain Controller, File Server, Backup Server, Web Server, Application Server, Mail Server, Print Server

راهکارهای ارتباط امن از بیرون از سازمان به داخل از طریق IP Security, L2TP, IKEv2, SSTP

راهکارهای ارتباط WAN جهت ارتباط شعب و دفاتر بایکدیگر از طریق Site to Site VPN

راهکارهای ایزوله‌کردن شبکه از طریق Firewall, Anti-Virus, Anti-SPAM

راهکارهای مدیریت مجوزها و دسترسی‌ها از طریق Certificate Authority