اصول کابل کشی شبکه در مراکز داده کامپیوتری

یکی از مهمترین نکات در برپاسازی و استقرار زیرساخت پسیو شبکه کامپیوتری، کابل کشی استاندارد در مراکز داده، دیتاسنترها و ساختمان های مرتبط می‌باشد. عدم توجه به نکات اصول کابل کشی حرفه ای و مطابق با استاندارد ساختار یافته باعث اختلالات زیاد در قسمت کابل کشی و Passive زیرساخت شبکه کامپیوتری در آینده خواهد شد و همین امر هزینه های زیادی را به سازمان  تحمیل خواهد کرد.

تجربه نشان داده است که شرکت هایی که از کارشناسان با تجربه در زمینه کابل کشی اصولی و تخصصی به دلیل دستمزد و حقوق بالای درخواستی بهره مند نمی‌شوند، منجر شده است که این سازمان های دولتی و شرکت های بزرگ علاوه بر این که هزینه های نگهداری زیرساخت سخت افزاری شبکه کامپیوتری خود را چند برابر می کنند، در آینده نیز با مشکلات زیادی در خصوص شبکه پسیو خود در سازمان روبرو خواهند شد.

توجه به اصول کابل کشی ساخت یافته هنگام کابل کشی شبکه، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت و طول عمر شبکه خواهد‌ داشت. اگر مجری شبکه هنگام نصب به استاندارد های کابل کشی ساخت یافته توجه نموده و شبکه را بر اساس آن استانداردها راه اندازی نماید، مدیر شبکه در طول حیات شبکه فوق به راحتی و بدون بروز هیچ مشکی قادر به راهبری، عیب یابی و توسعه احتمالی شبکه خواهد بود.

ماژول تصویر
نکات مورد هدف در اجرای کابل کشی ساخت یافته :
o تعیین راهبرد و Structure کلی در طراحی شبکه
oتعیین نوع بستر و روش اجرای کابل کشی
Backbonoe o و مسیر های ترانزیت اصلی
Redundancy o و مسیرهای جایگزین
oترانکینگ و مسیر دسترسی و توزیع
o نوع اتصالات و Accessories
o استانداردهای مرتبط با Server Room
o صلاحدیدهای مرتبط با FA-HA
o توسعه و گسترش

مراجع بین المللی استاندارد سازی طراحی زیر ساخت شبکه

ماژول تصویر

BICSI یک انجمن تخصصي ‌غيرانتفاعي حرفه ای برای حمایت از پیشبرد اهداف تکنولوژی اطلاعات و ارتباطاتICT  در جامعه است. این فعالیت ها در زمينه انواع سيستم‌هاي انتقال اطلاعات شامل فناوري‌هاي مربوط به انتقال صوت‌، داده، تصوير می‌باشد که دامنه آن تا مديريت پروژه و امنيت داده ها نیز وسعت دارد. محصولات مشمول قلمرو فعالیت این انجمن شامل موارد مربوط به طراحي‌، توزيع و نصب اين سيستم‌ها در شبكه‌هاي مبتني بر كابل‌ هاي زوج مسي، فيبر نوري و همچنين شبکه های ارتباطی بي‌سيم می‌باشد. این مجمع روش‌هاي توزيع مخابراتي يا TDMM سرنام Telecommunication Distribution Methods Manual را جهت ساماندهی امور کابل کشی های شبکه و مخابراتی معرفی وتدوین نمود و در بیش از 100 کشور و با بیش از 23 هزار عضو رسمی در حال انتشار و بهره برداری است.

استاندارد Telecommunications Industry Association) TIA-942) برگرفته از مرجع استاندارد امریکا American National Standard) ANS) است که حداقل احتیاجات رابرای زیرساخت های مخابراتی یک مرکز داده ویا سایت کامپیوتری را مشخص می‌سازد .در این استاندارد یک سری الزامات و رهنمودها را برای طراحی و نصب مراکز داده مشخص می‌سازد و اکثر نکات مهمی که بایستی در یک مرکز داده رعایت گردد را با توجه با المانهایی مانند کف کاذب، سقف کاذب، ساختمان، برق اضطراری، کابل کشی، سیستم خنک کننده، سیستم اعلان و اطفاء حریق و …بیان نموده است. امروزه شبکه های کامپیوتری زیرساخت های لازم را برای به اشتراک گذاشتن منابع و دسترسی به اطلاعات حیاتی و بسیار ارزشمند در سازمان فراهم می آورند و اگر این زیرساخت ها به درستی طراحی نشوند استفاده از شبکه، دسترسی و امنیت اطلاعات، با مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود. از این رو، در طراحی و راه اندازی زیرساخت شبکه های کامپیوتری و مراکز داده پیروی از یک استاندارد جامع ضروری به نظر می‌رسد.

ماژول تصویر

استانداردهای مرتبط با کابل کشی ساخت یافته    

استانداردهای کابل کشی ساخت یافته، به صورت بین‌المللی استفاده می‌شوند و به وسیله سازمان‌هایی مانند ISO/IEC، CENELEC، TIA ، BICSI منتشر می‌شوند.

این استاندارد، میزان اُفت سیگنال‌ها در فیبرهای نوری تک حالته را اندازه‌گیری و مشخص می‌نماید و با نام OFSTP-7 نیز شناخته می‌شود. این استاندارد برای اولین بار در February 2002 منتشر شد.

این استاندارد، میزان اُفت سیگنال‌ها در فیبرهای نوری چند حالته را اندازه‌گیری و مشخص می‌نماید و با نام OFSTP-14 نیز شناخته می‌شود. این استاندارد برای اولین بار در August 1998 منتشر شد.

این استاندارد (یا متمم)، نیازمندی‌های کلیِ یک سیستم کابل کشی را در ساختمان‌های تجاری مشخص می نماید.

اولین ضمیمه(الحاقیه) به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 می‌باشد که حد اقل شعاع خمش برای 4 جفت سیم موجود در کابل‌های UTPو ScTP را مشخص می‌نماید.

این استاندارد، دومین ضمیمه به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 می‌باشد و نیازمندیهای سیستم اتصال به زمین را برای کابل‌های بهم تابیده در کابل کشی افقی مشخص می‌نماید.

ضمیمه سوم به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 می‌باشد. در این ضمیمه به فاصله قابل تحمل توسط فیبرهای نوری و همچنین میزان تضعیف در کانال فیبر نوری (برای انواع کابل‌های فیبر نوری ) پرداخته می‌شود.

ضمیمه جهارم به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 بوده و در آن به مسائلی مانند مشخصات کابل کشیِ کابل‌های CAT-6 و کابل‌های فیبر نوری چند حالته با قطر 50/125 میکرون (μm)که از امواج لیزر استفاده می‌نمایند پرداخته می‌شود.

ضمیمه پنجم به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 بوده و به کابل کشی ارتباطاتی (مخابراتی) در محیطهای مخابراتی می‌پردازد.

این استاندارد، نیازمندی‌های کلیِ یک سیستم کابل کشی را در ساختمان‌های تجاری مشخص می‌نماید و اجزای سیستم کابل کشی با استفاده از کابل‌های بهم تابیده (Twisted Pairs) را مشخص می‌نماید.

اولین ضمیمه به استاندارد TIA/EIA-568-B.2 می‌باشد که به مشخصات عملکرد و انتقالِ کابل‌های بهم تابیدهٔ CAT6 در مقاومت 100 اُهم می‌پردازد.

دومین ضمیمه به استاندارد TIA/EIA-568-B.2 بوده و در واقع اصلاحیه‌ای بر بندهای منتشر شده تا December 2002 می‌باشد.