Unified Communicationمجموعه ای از فناوريها است که کاربران و تجهیزات ارتباطی را در یک زمینه و تجربه مشترک، مكانيزه و يكپارچه مي سازد و با کاستن از زمان تاخیر، مدیریت جریانات و حذف کردن وابستگی به تجهیزات و رسانه ها، فرایندهای تجاری را بهینه میسازد و ارتباطات انسانی را ارتقا میدهد. ارتباطات يكپارچه ائتلافی است بین سرویس های ارتباطی بدون تاخیر Real-Time با سرویسهای ارتباطی با تاخیر non Real-Time UCبه یکپارچه سازی سرویس های ارتباطی بلادرنگ اطلاق میشودکه به عنوان مثال می توان به موارد ذیل اشاره نمود.
_ ارتباط تلفنی نسل سنتی همچنین ارتباط تلفنی مبتنی بر آی پی IP Telephony و نیز ارتباط سيار Mobility
_ ارتباط و کنفرانس ویدئویی Video Telephony و Video Conference
_ مركز تماس مشتریان (Contact Center)
_ کنفرانس صوتي/تصويري/تحت وب،
_ کنترل تماس Call Control و تشخیص صدا (Speech Recognition)
_ اطلاعات حضوری Presence) و پیام رسانی آنی Instant Messaging or CHAT)
_ ارتباط حضور نزدیک و میز گردهای تجاری(Telepresence)
امروزه شرکت های بسیاری در این صنعت پیشتاز بوده که از جمله آنها میتوان به شرکت های نظیر Microsoft – Skype ،Cisco، Avaya، Mitel، NEC،IBM اشاره کرد که هر کدام نسبت به دیگری دارای نقاط ضعف و قوت مختص به خود میباشند. البته سرویسهای نوظهور آنلاین و Cloud Baseمانند Bitrix را نیز میتوان نمونه های تمام عیار قلمداد کرد.
سرویس های UC افق توسعه زیادی پیش رو دارند، بعدی نیست، که پلتفرم های جامعی با سرویس های متنوع که ما را از نصب و راه اندازی سرویس های مختلف بی نیاز کنند، ایجاد و راه اندازی گردد. اگر چه UC به راهکاری جامع ارتباطی اشاره دارد، اما بد نیست راجع به برخی از سوپر پروژهای شرکت مایکروسافت هم نگاهی بیندازیم، تا دید بهتری از یک ساختار متمرکز گردش اطلاعات سازمانی بدست بیاوریم.
مایکروسافت در کنار Microsoft System Center جهت مدیریت و کنترل زیر ساخت های رایانه ای و سرویس های خود ، سه محصول قدرتمند دیگر را جهت integration سرویس های سازمانی ارائه داده است که عبارتند از: