شرکت Gartner شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی است، که در زمینه ارائه خدمات برونسپاری، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت میکند. این شرکت با داشتن گروههای تخصصی تحقیقات بازار در سراسر دنیا به بررسی و تحلیل بازارها میپردازد. مقاله زیر نسخه بهروزرسانی شده مقاله قبلی گارتنر است که در سال 2013 منتشر شده بود. در این مقاله عرضه کنندگان سرورهای ماژولار در دنیا مورد بررسی قرار گرفتهاند. طی بررسی انجام شده، بر اساس معیارهای مورد سنجش، HP به عنوان برترین عرضه کننده سرورهای ماژولار دنیا، رهبری این بازار را در دست دارد.
سرورهای ماژولار بازاری ترکیبی ایجاد میکنند که در آن، بازار سنتی سرورهای Blade با سرورهای مولتی نود(Multinode) تداخل پیدا میکنند. مدیران دیتا سنترها با استفاده از این جدول چهار بخشی میتوانند عرضه کنندگان مختلف و محصولات آنها را ارزیابی کنند. حال در اینجا تنها به بررسی رهبران بازار می پردازیم:
توانمندی ها و ضعف های HP
سبد محصولی سرورهای ماژولار اچ پی واقعاً گسترده است و بر نیازمندیها و موارد استفاده مختلفی در بازار تمرکز دارد. خط محصولی سیستم های Blade کلاس C بی چون و چرا مورد تایید است. علاوه بر این، اچ پی رهبری بازار Blade سرورها را در بسیاری از کشورها دارد.
گستردگی سبد محصولی اچ پی هم میتواند نقطه قوت باشد و هم نقطه ضعف؛ اچ پی تقریباً برای هر حجم بارکاری، محصولی دارد اما مصرف کنندگان باید سیستم ایده آل را از بین گزینههای موجود انتخاب کند.
نقاط قوت
اچ پی رهبر سرورهای Blade در دنیاست و در بیشتر کشورهای دنیا این رهبری را در دست دارد. این کمپانی سبد محصولی گستردهای از سرورهای مولتی نود دارد که تمرکز آن بر روی بار کاریهای بر پایه نود (node-based workloads) است که از حداکثر توان گسترده شدن بهره میبرد. از طرف دیگر اچ پی دارای دانش بازار خوبی است.
نقاط ضعف
اچ پی باید نشان دهد که ادامه سرمایه گذاری روی Blade سرورهای کلاس C، کمک میکند که در بخشهای بکر بازار نسبت به رقبایی همچون Cisco و Lenovo رقابتی باقی میماند.
با توجه به گستردگی سبد محصولی، اصرار اچ پی و شرکای تجاری آن برای اینکه محصولات را در ارتباط با یکدیگر در بازار جایگاه یابی کنند باعث می شود که مدیران دیتا سنترها (کسانی که برای انتخاب محصول مناسب نیاز به راهنمایی دارند)دچار سردرگمی شوند.
سرورهای تخصصی تر HP مثل Moonshot وSuperdom X به بازار محدودی توجه دارند که چندان آزمایش شده نیست و برای ارزیابی موارد استفاده و مراجع تقاضا نیاز به مشتریان آتی دارد.